O ASTE PRODUKTY BRANŻE WARTO WIEDZIEĆ KONTAKT

W Gdańsku o nowoczesnych rozwiązaniach dla taboru - podsumowanie konferencji „Nowoczesne rozwiązania dla taboru szynowego. Radiokomunikacja kolejowa”.
zapytaj o produkt
W dniach 19-20 lutego 2008 r. w gdańskim hotelu Mercure Hevelius odbyła się konferencja „Nowoczesne rozwiązania dla taboru szynowego. Radiokomunikacja kolejowa”. Organizatorami konferencji byli ASTE Sp. z o.o., Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego (SIRTS) oraz Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa (CNTK). Patronat medialny nad imprezą objęła „Technika Transportu Szynowego” i „Transport i Komunikacja”.



Wydarzenie to zebrało ponad 70 uczestników, którzy spotkali się by poznawać i dyskutować o najnowszych rozwiązaniach technicznych dla taboru szynowego. Tematyka poruszana podczas konferencji oscylowała wokół nowoczesnego wyposażenia konstrukcyjnego taboru, nowych technologii przesyłania danych i komunikacji radiowej.
Referaty wygłosili znawcy problematyki wywodzący się z instytucji naukowych, badawczych i doradczych oraz z przedsiębiorstw zajmujących się projektowaniem, produkcją taboru szynowego i dostawami komponentów dla producentów taboru.
Konferencja okazała się niezwykle pasjonującym forum dialogu, a poziom dyskusji, zarówno między ekspertami, jak i widzami, przekroczył z pewnością oczekiwania organizatorów. Tematyka konferencji wychodziła na przeciw potrzebom uczestników. Zarówno operatorzy kolejowi, producenci taboru jak i producenci i dostawcy podzespołów są żywo zainteresowani nowymi technologiami oraz tematyką radiokomunikacji w transporcie szynowym. Polscy producenci muszą skupiać swoje działania na jak najnowocześniejszych rozwiązaniach, gdyż są zmuszeni do konkurowania z innymi producentami na wspólnym rynku europejskim, którego polski rynek staje się częścią. Tematyka radiokomunikacji, systemów ETCS, EMTS, GSM-R jest coraz częściej dyskutowana na seminariach i konferencjach. Członkowstwo Polski w Unii Europejskiej obliguje nasz kraj do dostosowania naszej infrastruktury kolejowej oraz taboru do standardów unijnych, których częścią są wymienione systemy.
Konferencja toczyła się w dwóch dwudniowych sesjach, które prowadzili kolejno: Konrad Gawłowski (PKP CARGO SA), dr inż. Waldemar Szulc (Politechnika Warszawska), dr inż. Andrzej Białoń (Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa) i Andrzej Stelmasiewicz (ASTE Sp. z o.o.).



Pierwszym prelegentem była dr inż. Jolanta Radziszewska-Wolińska z CNTK. Omówiła ona unormowania europejskie dotyczące ochrony przeciwpożarowej instalacji elektrycznych w taborze pasażerskim i towarowym oraz w infrastrukturze kolejowej. Następnie przedstawiciel szwajcarskiego producenta kabli i przewodów dla taboru szynowego, Lutz Daul, przedstawił nowoczesne produkty firmy Huber+Suhner AG – bezhalogenowe bezpieczne kable w powłoce z poliolefin sieciowanych radiacyjnie. W prezentacji zatytułowanej „Standard IRIS – kosztowny gadżet?” – pan Robert Dąbrowski, przedstawiciel pierwszego polskiego przedsiębiorstwa certyfikowanego w systemie IRIS - Aviotech Systemy Okablowania Sp. z o.o., opowiedział zebranym o tym, czym jest standard jakości IRIS, czego dotyczy, jak się go zdobywa i jakie korzyści płyną z jego posiadania.


Zebrani wysłuchali również dwóch referatów mgr inż. Leszka Wolskiego z Instytutu Elektrotechniki, który zaprezentował autorskie rozwiązanie IEL - system monitoringu napędu lokomotyw EM-10. System diagnozuje szereg parametrów podczas pracy pojazdu, a odczyty przesyła na dowolny komputer z wykorzystaniem sieci GSM (technologii GPRS) i internetu. Następnie pan Wolski przedstawił drugą propozycją IEL - system antykolizyjny dla pojazdów trakcyjnych z wykorzystaniem technologii komunikacji bezprzewodowej Wireless Fidelity.
Drugą, poobiednią sesję rozpoczął Tomasz Łastowski, który zaprezentował radiotelefony produkcji Pyrylandia Sp. z o.o. i ich wykorzystanie w okresie przechodzenia z radiokomunikacji w paśmie 150MHz na standard GSM-R. Kontynuacją tematu radiotelefonów kolejowych był referat Ryszarda Markowskiego z Telekomunikacji Kolejowej Sp. z o.o., w którym podkreślał on ważną rolę radiotelefonu kabinowego w zapewnieniu interoperacyjności kolei.
Przedstawiciel hiszpańskiej firmy Teltronic S.A.U., Gabriel Solana przedstawił zalety konkurencyjnego dla GSM-R standardu radiokomunikacji TETRA oraz zaprezentował kompleksową ofertę dotyczącą wyposażenia i aplikacji pracujących w technologii TETRA.



Pierwszy dzień konferencji zakończył Christian Utasch z Siemens Transportation System. Opowiedział on o Europejskim Systemie Sterowania Pociągiem ETCS i urządzeniach pokładowych związanych z tym systemem.
W drugim dniu konferencji pierwszym prelegentem był naukowiec z CNTK, dr inż. Andrzej Białoń, który omówił plany dotyczące wprowadzania radiołączności GSM-R w Polsce oraz uwarunkowania wyposażania taboru trakcyjnego w pokładowe urządzenia GSM-R.
Rafał Stoły z ENTE Sp. z o.o. zaprezentował uczestnikom Metronix - system pomiaru paliwa w lokomotywach spalinowych, Jerzy Szczepanik z ASTE Sp. z o.o. pokazał nowość w zakresie ochrony kabli i przewodów – system PMAFIX Pro, składający się z rur karbowanych i końcówek zapewniających stopień ochrony IP69K, a Grzegorz Kiełek, reprezentant HellermannTyton w Polsce, omówił sposoby znakowania i identyfikacji w taborze szynowym.
Przedstawiciel firmy Aksel Sp. z o.o., Michał Smolnik zapoznał uczestników z nowoczesnymi rozwiązaniami w dziedzinie zaawansowanej telemetrii pojazdu. Prezentacja dotyczyła systemu telemetrii i pomiaru zużycia paliwa dla lokomotyw SM42.
Kolejnym poruszonym tematem były anteny i systemy transmisji danych. Uczestnicy konferencji wysłuchali prezentacji Stéphanie Jarno z firmy Huber+Suhner AG, producenta anten i elementów do radiowej transmisji danych. Pani Jarno omówiła ofertę Huber+Suhner AG w zakresie anten, a następnie dr inż. Waldemar Szulc przedstawił wyniki naukowej ekspertyzy anteny Sencity Rail SWA DFRX30 (jednej z anten oferowanych przez Huber+Suhner AG) dla potrzeb transportu szynowego.
Bardzo ciekawą prezentację przeprowadzili przedstawiciele Dellner Couplers Sp. z o.o.o – Mirosław Len i Andrzej Kochanowski. Tematem był nowy produkt gdyńskiego producenta sprzęgów - system D-REX Ethernet służący do bezpiecznego przesyłu danych między wagonami pociągu.


Głosy uczestników zasłyszane po konferencji potwierdzają potrzebę dyskutowania na poruszane tematy. Polscy producenci, aby być konkurencyjnymi na międzynarodowym rynku oraz polscy operatorzy kolejowi, aby spełniać wymóg interoperacyjności, muszą na bieżąco śledzić pojawiające się nowe technologie. Konferencje, jak ta zorganizowana w Gdańsku, pomagają realizować ten cel.


Miłym zakończeniem pierwszego dnia konferencji była uroczysta kolacja oraz wieczór w charakterze szpiegowskim, podczas którego uczestnicy mogli spróbować swoich sił w kasynie CASINO ROYALE.